Ulloverall.

Tidigare i höst när det var dags att fundera på vinterplagg till Liten så visade det sig vara så gott som omöjligt att hitta det jag var ute efter. (Polyester verkar vara materialet i butikernas utbud.) Började leta på nätet efter ulloverall och hittade ett plagg som skulle kunna funka...om det inte vore för knapparna som Finaste påpekade. (Liten är rätt bra på att vilja äta på knappar) 
 
För att få sig en Liten-anpassad overall, i ett material som mamman tror på, föddes idén om att sy en till henne. Glädjen var stor när jag upptäckte att Ohlssons tyger fått in tyg i 100% ull, så vi besökte butiken för att köpa en bit att testa tvätta för att få ett hum om hur mycket det krymper. Sedan ett återbesök för att köpa metervara så att det skulle räcka till alla delar. 
 
Finaste är helt underbar och stöttande när jag får mina idéer. (Bästa han!) Han har funnits där och hjälpt mig tänka hur bitar ska läggas när de ska sys och i vilken ordning det ska göras. Största utmaningen var blixtlåset. Hur svårt skulle det vara att hitta ett blixtlås som inte var av plast? Och dessutom på vitt tyg? Önskemål må vara höga men har man fått en vision så har man. Enligt personal på Ohlssons så finns det inte. Av de blixtlås de kunde erbjuda kändes inget rätt. Besvikelsen var total. Började leta på nätet och jodå, blixtlås i metall på vitt tyg fanns - men inte tillräckligt långa för att räcka till hennes overall. 
 
Så slog det mig. Husqvarna-butiken i stan, där Finaste köpte symaskinen till mig, kunde de hjälpa? Liten och jag gjorde ett besök för att se om de säljer blixtlås, vilket de gör. De flesta i plast men några i metall (inte tillräckligt långa). Fick fantastiskt fin hjälp där personalen förstod mitt önskemål och de erbjöd sig att måttbeställa ett blixtlås som skulle bli bra till ulloverallen. Bästa dom! Deras fina service värmer gott och jag kommer att vända mig dit framöver när det behövs tillbehör till kommande syprojekt. 
 
 
Så här blev resultatet. Liten kommer att vara världens sötaste lilla björn i vinter. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0